V IT sú vždy žiadaní špecialisti. Teda ak sú špecialisti na to, čo firmy potrebujú
V IT sú vždy žiadaní špecialisti. Teda ak sú špecialisti na to, čo firmy potrebujú

Ako sa neocitnúť na slepej kariérnej koľaji?

Byť generalistom je problém. Keď firmy hľadajú ajťáka, ktorý má byť takzvane všestranný, aj tak vždy nájdeme primárnu špecializáciu, ktorá je na danej pozícii vyžadovaná – len si to doteraz klient možno neuvedomil alebo to nevedel správne pomenovať.

Prečo nikto nehľadá generalistov?

Našou úlohou je zo zadania vydestilovať, čo je určujúce pre úspech kandidáta. Pravý generalista sa na trhu uplatní ťažko – vedieť zo všetkého trochu nie je také užitočné, ako vedieť niečo poriadne. A je po nich aj malý dopyt. Možno 25% pozícií je nejakou kombináciou špecializácií a aj pri nich je vždy jedna dominantná.

Dnes sa omnoho viac kladie dôraz na špecializáciu, obzvlášť v projektových firmách. IT je tak komplexné, že v každej špecializácii sa ide viac a viac do hĺbky. A úroveň vašich znalostí sa rýchlo ukáže na pohovore.

V situácii, kedy je nedostatok ľudí, hľadáme niekoho s príbuznou špecializáciou. Niekoho, kto sa vďaka svojim skúsenostiam ľahko adaptuje na novú platformu, jazyk, framework...

Skúsený ajťák má odmakané tisícky hodín. Tisícky hodín sedenia za počítačom, premýšľania nad riešeniami, samoštúdia... A ak by sa tieto hodiny delili medzi mnoho rôznych oblastí, v žiadnej z nich nemôže byť výborný. Môže byť priemerný alebo podpriemerný.

Ako sa neocitnúť na slepej koľaji?

Zaspať dobu je ľahké. IT je každých 5 rokov nový svet. Áno, sú výnimky – takí databázoví vývojári sú vo veľmi stabilnom odvetví. Na druhej strane, front-end si prežil posledných 5 rokov revolúciu.

Ak frontenďák nesledoval vývoj, dnes je na slepej koľaji. Pri zmene jobu môže byť nútený ísť do veľkého kompromisu a napríklad akceptovať menej seniornú pozíciu. Teda, aspoň kým nedobehne zameškané.

Trh vždy nájde istý balans. Nové technológie začnú najskôr používať inovátori na menších projektoch alebo v produktových firmách, ktoré idú na hranu technologických možností. Pre projektové firmy či korporáty by bola takáto prudká zmena príliš riskantná a drahá. Musia taktizovať a na nové technológie prechádzajú až keď sú vyzreté, majú citeľný prínos a je na ne dostatok skúsených špecialistov.

Dôležité je, že si máte z čoho vyberať. Je len na vás, či sa rozhodnete trh predbehnúť a nabrať tie správne skúsenosti veľmi skoro v životnom cykle technológie. O to dlhšie ich totiž môžete predávať.

IT špecialista preto musí mať prehľad o tom, ako sa vyvíja jeho odvetvie. Musí sa neustále vzdelávať, sledovať, čo sa objavuje na horizonte. Toto napredovanie neznamená nejaké ťažkopádne školenia. Stačí pol dňa z týždňa. Alebo si denne prečítať článok-dva. Kliknúť na video. Udržať sa na vlne.

Občas je nevyhnutné prestúpiť na ďalšiu vlnu. Zariskovať, zakillovať síce živý, no zastaraný projekt a pustiť sa do novších technológií.

Je tu však aj jeden paradox. Veľmi výnimočne sa niektoré technológie stanú veteránmi. Podobne ako staré autá – najprv sú nové a široko akceptované, potom nejaký čas nestíhajú s dobou a nakoniec niektoré z nich ukážu, že majú stále svoje malé, špecializované miesto na svete. A odborník, ktorý vie šoférovať takéhoto veterána je veľmi cenený. Výborným príkladom je COBOL alebo vývoj desktopových aplikácií.

No staviť všetko na jednu kartu je pre ajťáka riziko. Spýtajte sa flashistov, ako sa cítili pár rokov dozadu...

Ako zistiť, či mám žiadanú špecializáciu?

Nenechajte sa pomýliť. veľkosť komunity či dostupnosť zdrojov nie je určujúca pre to, či je vaša práca žiadaná. Takýto pohľad môže byť zavádzajúci, pretože nadšená komunita automaticky neznamená komerčný úspech.

Jedna skúška správnosti, ktorú odporúčam úplne všetkým bez ohľadu na špecializáciu či senioritu, je sledovať dopyty. Sledujte, ktoré technológie sú vyhľadávané, ktoré ustupujú a ako sa vyvíja cena práce na jednotlivých pozíciách. Pozerajte počty dopytov za posledný rok a zvážte ďalšie kariérne kroky.

Ak dopyty klesajú, je na čase poobzerať sa po nových výzvach. Pohľadajte niečo, čo vás bude baviť, ale vyberajte z toho, čo firmy potrebujú. Iba za dopytmi sú peniaze. A našou úlohou je pre vás vyjednať tie najlepšie :)

Roman Varga


Ďalšie články