Kedy nahradia ľudí v automobilkách roboty?
Kedy nahradia ľudí v automobilkách roboty?

Technológia od Google sníma pohyb aj bez kamier. Švédske EV s vlastným dronom ťa dostane.

Kedy nahradia ľudí v automobilkách roboty?

Robot Javier od nemeckej spoločnosti KUKA predstavuje novú éru robotiky. Vie komunikovať s 3D tlačiarňou a obsluhovať ju aj potom, čo všetci zamestnanci odídu domov. 

Jeho práca spočíva v tom, že poslúcha rozkazy tlačiarne a vyberá hotové súčiastky, ktoré potom odkladá pre operátorov rannej zmeny. Oslobodzuje ich tak od nudnej manuálnej práce a zefektívňuje celý výrobný proces.

zdroj: Ford
zdroj: Ford

Ford Motor Company preto začal využívať  Javiera aj vo svojom výrobnom centre v Michigane. Zatiaľ pomáha iba s tlačou drobných komponentov, ale aj tak je z neho CEO Jason Ryska nadšený. „Vždy príde načas a väčšinu dňa pracuje – dáva si len krátku prestávku, aby sa dobil,“ hovorí.

Možno sa zdá, že tento robotický zamestnanec čoskoro nahradí svojich živých kolegov. Nie je to však pravda. Táto nočná robotická zmena by sa vôbec nezačala, keby niekto vopred nenahral návrhy tlače do tlačiarne a neurobil pravidelnú údržbu. 

Viac o mechanickom Javierovi nájdeš v tlačovej správe Fordu.



Technológia od Google sníma pohyb aj bez kamier

Experimentálne oddelenie Google, známe aj ako ATAP (Advanced Technology and Products) pracuje na novej technológií, ktorá dokáže prečítať reč tvojho tela bez použitia kamier.


Využíva k tomu Soli Radar, ktorý sa v minulosti objavil aj v telefónoch Pixel 4. Vďaka Soli Radaru si si telefón odomkol, keď si sa k nemu priblížil. Zároveň si ho mohol ovládať aj iba pomocou gest. No, v realite to nebolo veľmi user-friendly. 

V ďalších Pixeloch sa už táto funkcia preto neobjavila a ATAP celý systém prerobil. Dnes technológia neovláda zariadenie, ale poskytuje algoritmom strojového učenia dôležité informácie. Tie potom určujú ďalšie rozhodovacie procesy zariadenia. 

Už nie je dôležité ako ďaleko od zariadenia si, ale aj to akým smerom ideš, a ako máš otočenú hlavu. Systém podľa toho určí či sa dívaš na zariadenie a chceš s ním interagovať alebo nie


Google ale ešte neupresnil, kde túto technológiu použije. Teoreticky to môže byť kdekoľvek. Napríklad televízia sa automaticky vypne, keď pred ňou zaspíš. Alebo seriál na Netflixe sa ti pustí hneď, ako si sadneš na gauč s nachystaným jedlom.

Niekomu to možno znie až príliš invazívne, inému sa predstava inteligentnej domácnosti bez kamier môže pozdávať. V každom prípade, celá technológia je to stále vo fáze výskumu. V smartfóne ďalšej generácie sa jej ešte nedočkáme.

Zaujímavý postreh sme čítali v magazíne The Wired.


Švédske EV s vlastným dronom ťa dostane

Švédska automobilka Polestar predstavila svoj najnovší elektrický kabriolet O2 s vlastným palubným dronom. Ten pre ňu vyrobila čínska technologická spoločnosť Aerofugia (https://www.aerofugia.com/). 

Dron je umiestnený za zadnými sedadlami, môžeš ho preto vypustiť kedykoľvek počas jazdy. 

Tvoj súkromný kameraman ťa bude sledovať rýchlosťou 90km/h, takže mu skoro žiadny záber neunikne.  Navyše sa ešte aj sám vráti. 

Videá môžeš potom upraviť a zdieľať priamo cez 15-palcový vertikálny displej infotainmentu.

(Zdroj: Polestar)
(Zdroj: Polestar)

Okrem vlastného štýlového drona, sa dvojmiestny Polestar O2 môže pochváliť aj mimoriadnym dizajnom. Ten prednou časťou pripomína Ferrari a profilom Nissan. Športové autá sú pritom na trhu s elektromobilmi neobvyklé. Jediný ďalší roadster na trhu má Tesla.

Pevná skladacia strecha je tiež neobvyklá. Priestor nezaberá, ale ponúka. Odnímateľné strešné panely sa totiž umiesťujú pred prednú kapotu. Celkový dojem ešte podčiarkujú aj aerodynamicky optimalizované kolesá.

(Zdroj: Polestar)
(Zdroj: Polestar)

Značka myslela aj na recyklovateľnosť. V interiéri použila termoplastický monomateriál, čo znamená, že jednotlivé diely sú vyrobené z rovnakej základnej suroviny. Všetky mäkké časti kokpitu tvorí recyklovaný polyester a karoséria je skonštruovaná z rôznych druhov hliníku. 

Použité materiály potom uľahčujú celú výrobu. Na spojenie komponentov stačí pena, lepidlo, laminát alebo 3D pletené vlákna. Vďaka tomu je Polestar O2 ľahší a jednoduchšie recyklovateľný.

Toto EV je ďalším krokom k splneniu jedného z najambicióznejších cieľov spoločnosti - vytvoriť do roku 2030 prvé klimaticky neutrálne auto na svete. Až čas ale ukáže či práve oni získajú toto výnimočné prvenstvo.

Novinku sme si všimli v magazíne The Verge.


Aká novinka ťa naposledy zaujala? Napíš nám do komentárov na Facebooku!

Ďalšie články