Ako dosiahnuť pri kódení flow?
Ako dosiahnuť pri kódení flow?

Programuj bez vyrušení.

Poznáš ten pocit, keď sa pri kódení dostaneš do flowu a tvoj mozog vytvára dopamínový kokteil? V jednej chvíli si maximálne sústredený na riešenie problému, a v druhej je flow zrazu preč.


Nečakaj na reset 23 minút

V roku 2014 vyšiel v Harvard Business Review článok, podľa ktorého po vytrhnutí z flow potrebuješ priemerne 23 minút, kým sa znova dokážeš naplno sústrediť

Zároveň pre niektorých z nás sú vyrušenia ešte väčší problém. Stačí neplánovaný meeting, e-mail alebo správa od kolegu a už do konca dňa nenapíšu ani riadok kódu. Z rovnakého dôvodu nefunguje ani pomodoro, v ktorom ťa časovač núti pracovať dlhšie než je ti príjemné alebo ťa vyruší, keď sa práve dostávaš do flowu. 

Podľa neurochemika Stevena Kotlera tvoja kreativita po vytrhnutí z flowu klesne 5-7 násobne.  Aby sme však neboli nespravodliví, pomodoro intervaly sú skvelé pre iné činnosti ako administratíva, účtovníctvo či odpisovanie na pracovné e-maily.



Fixni vyrušenia s Flowtime

V roku 2016 sa na internete objavila zaujímavá alternatíva k Pomodoro. Jedinečnosť tejto techniky s názvom Flowtime spočíva v tom, že po čase dokážeš zatočiť so všetkými vyrušeniami

Zároveň, získaš všetky užitočné dáta o svojej produktivite. To, koľko času stráviš kódením a prestávkami je iba na tebe. Máš tak absolútnu slobodu, v ktorej si všetky mantinely určuješ sám.

Vďaka Flowtime si ľahšie naplánuješ aj tasky vyžadujúce hlboké sústredenie a čas, kedy si najproduktívnejší. Môžeš k tomu využiť aj šikovné trackovacie apky ako Toggl Track, TMetric alebo Hour Stack

Prvá apka ti zmeria aj čas, ktorý tráviš na meetingoch, druhá ti ukáže časovú os denných taskov a vyrušení, a tretia ti vytvorí pekný stĺpcový graf tvojej týždennej produktivity. Pre lepší výsledok môžeš vyskúšať aj kombináciu viacerých naraz

Jediné, čo musíš pri Flowtime dodrživať, sú tieto tri pravidlá:

  1. Vždy si vyber iba jeden task, na ktorom chceš pracovať - žiadny multitasking. 
  2. Nepoužívaj časovače ani alarmy. Keď sa cítiš unavený alebo rozptýlený, daj si pauzu.
  3. Poznamenaj si do apky dobu trvania tasku a dĺžku vyrušení či prestávok.


Autorka Zoë Read-Bivens odporúča stanoviť si dĺžku prestávok podľa odpracovaného času. Preto ak si kódil odporúčanú hodinu a pol, daj si aspoň 20-minútovú pauzu. Uvar si kávu, prejdi sa alebo si zapni hru. Prejsť na iný problém sa ako pauza neráta.

...Aj Flowtime má svoje bugy

Hlavným nedostatkom tejto techniky je, že dosiahnuť cieľ môže trvať dlhšie, ako by si chcel. Musíš byť preto trpezlivý, a neustále skúšať, ktorá apka, a aký čas ti na Flowtime najviac vyhovuje. 

Musíš tiež venovať dostatok času plánovaniu. Bez toho, aby si vedel, aké budú tvoje úlohy, nedokážeš odhadnúť ich trvanie a ani aké vyrušenia ti hrozia. Flowtime totiž nefunguje pri nepredvídateľných taskoch, iba na tých, ktoré si môžeš dopredu naplánovať.

Zároveň, nie každému sadne sloboda, ktorú technika ponúka. Niekto potrebuje pevnejšie hranice, aby pauzy príliš nepredlžoval a neprokrastinoval.

 

Vyskúšal si už techniku Flowtime? Podeľ sa o svoje skúsenosti v komentároch na Facebooku

Najčítanejšie blogy

Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Koľko si pýtať pri dohadovaní pláce, ako si to odôvodniť a na čo nezabudnúť myslieť.

Roman Varga
pred 2 dňami
11 tipov na boj s prokrastináciou

11 tipov na boj s prokrastináciou

Zopár malých hackov, ktoré ti pomôžu s tvojím veľkým problémom.

ariva
pred 2 dňami
Prepoistiť sa do inej zdravotnej poisťovne sa dá do 30. septembra. Stojí to za to?

Prepoistiť sa do inej zdravotnej poisťovne sa dá do 30. septembra. Stojí to za to?

Komu sa oplatí zmeniť zdravotnú poisťovňu a čo si pri tom všímať.

ariva
pred týždňom