Podnikateľ nie je freelancer: 2. časť
Podnikateľ nie je freelancer: 2. časť

Ak chceš posunúť svoj freelancing na úroveň podnikania, tipy od nášho CEO ti pomôžu. Zisti viac v článku.

V minulej časti článku som vysvetlil základný rozdiel medzi IT kontraktorom – teda freelancerom – a podnikateľom. Teraz sa pozrime na to, čo robiť, ak už nechceš byť kontraktor, ale skutočný podnikateľ.

 

Mindset je na prvom mieste

Mindset, alebo nastavenie mysle, je u podnikateľa najdôležitejšou výbavou pre prežitie na trhu. Nie som žiaden motivačný rečník, nebudem ti hovoriť, aby si nad podnikaním uvažoval pozitívne a pritiahol si tým zisk ako magnet. Mindset nevnímaj ako ezoteriku, ale ako flexibilitu v myslení, default settings. Ak si adaptuješ skutočný podnikateľský mindset, znamená to, že počítaš s tým, že sa niečo pokašle a si zároveň nastavený riešiť situáciu. Máš plán B, občas aj C, D a E. Lebo všetko, čo sa môže pokaziť, sa aj pokazí - no ty ako podnikateľ nad tým nemôžeš len lamentovať.

Sedliacky rozum vždy nestačí

Medzi našincami je sprofanovaný takzvaný sedliacky rozum, britká svetská múdrosť, ktorú za starých čias ovládali praotcovia. Je to ale romantizovaná predstava, ktorou sa určite neriaď pri podnikaní. Sedliak musel vedieť, kedy siať, žať, ako skladovať a uchovávať, čím kŕmiť, aby prečkal zimu on, rodina aj zvieratá, kým nepríde jar a nová úroda. Ty nečakáš na úrodu a tých zím možno budeš musieť prečkať niekoľko.

Rovnako tvoje podnikanie neovplyvňuje len príroda a vrtochy počasia, ale aj legislatíva, výkyvy trhu, nová konkurencia. Sedliacky rozum ti nepovie, že od budúceho roku sa zvýši tvoje daňové zaťaženie, lebo si sa prehupol obratom do ďalšej kategórie firiem. Povie ti to účtovník.

Dobrý účtovník bude tvoj „kamarád do deště“. Vysvetlí ti mnoho vecí, ktoré občas sedliackemu rozumu odporujú a vychádzajú zo skúseností s podnikaním. Musíš si napríklad dávať pozor aj na príliš rýchly a neorganizovaný rast. Treba reflektovať ekonomickú situáciu.

 

Neexistuje len jedna cesta

Niekto sa pustí do rozvozu jedla, rovno nakúpi 20 áut bez toho, aby vedel, či mu podnikanie pôjde, alebo nie. Iný si počká, jeho vstupná investícia je opatrnejšia, otestuje si trh a rastie primerane k potenciálu segmentu alebo lokality. Ktorý spôsob je správny? Spýtaj sa to daného podnikateľa po 10 rokoch. Sebavedome by na tento modelový príklad odpovedal len neskúsený podnikateľ. Aj zjavne perspektívnejší konzervatívny prístup môže stroskotať. Čo ak si firma pokazí reputáciu tým, že nedokáže pokryť dopyt? „Zbrklý“ konkurent s 20 autami zatiaľ podchytí všetky požiadavky, a to, čo vyzeralo na začiatku ako neuvážený krok, sa zrazu stáva konkurenčnou výhodou.

Spôsob podnikania vychádza do veľkej miery aj z osobnosti podnikateľa. To, či človek napreduje po krôčikoch alebo sa veľké míľniky objavujú hneď, to je všetko postavené na osobnosti. Ťažko povedať, čo je lepšie a čo horšie, každému funguje čosi iné. To, čo by pre mňa bolo príliš zbrklé, možno až likvidačné, by mohlo byť pre iných správnym tempom rastu a rozvíjania svojej firmy.

Aby som mohol komfortne podnikať, musím poznať sám seba. Aký som typ osobnosti, ako reagujem na zmeny, či sa dokážem situácii prispôsobiť. Ale tiež to, či viem využiť svoje danosti v prospech firmy a jej budovania. Osobnosť je koreň, na pozadí všetkého. Chce to vytrvalosť, húževnatosť, nepoddajnosť. Každá z týchto vlastností má trochu iný odtieň. Dôležitá je aj schopnosť trpieť. A trpieť veľa. Nie doslovne, skôr v zmysle dokázať si odložiť pôžitok. Robiť niečo napriek tomu, že sa cítim pod psa, som demotivovaný, takmer až na dne. Musím sa z toho vedieť dostať sám, nachádzať si hacky, ako pokračovať. Napríklad, moja syntetická injekcia šťastia je bicykel a športovanie. Tvoja môže byť meditácia, varenie, alebo beh. Podstatné je poznať sa a vedieť, ako dokážeš zo svojich pliec zhodiť bremeno, len aby si si na ne následne dokázal naložiť ešte viac. 

 

Buď fullstack podnikateľ

Buď obchodník, mediátor aj marketér. Nemusíš vedieť všetko najlepšie vo firme, o všetkom však musíš mať prehľad. Musíš byť integrátor, spájač ľudí. V priebehu rokov som si všimol, že ak dokáže podnikateľ spojiť až antagonické osobnosti medzi sebou, dokáže vytvoriť pre firmu obrovskú hodnotu. Protiklady sa priťahujú len v romantických filmoch. Na pracovisku musíš hasiť metaforické požiare, aby sa tímy nerozpadli. Pri troche šťastia na to raz budeš mať HR oddelenie.   

Musíš vedieť komunikovať smerom von, vedieť sa predať. Dá sa na to najať človeka, no stretneš sa s firmami, ktoré chcú jednať so zakladateľom, nie so zamestnancom. No v prvom rade musíš myslieť. Mne to docvaklo relatívne neskoro, ale predsa. Myslenie je kľúčom k úspešnému podnikaniu, bez neho sa ti neotvárajú nové možnosti, ani nenachádzaš riešenia starých problémov. Operatívu presúvaš postupne na iných ľudí, aj v tom je rozdiel, o ktorom som písal v minulom článku. Ak sa stále zasekávaš na operatíve, nerúbeš dosť vysoko, stále máš na očiach klapky IT kontaktora.

Vzdelávaj sa. Objavuj zákutia nových profesií, ktoré obohatia tvoje podnikanie. Skôr či neskôr najmeš človeka, ktorý bude za teba vykonávať danú operatívu, no ak tej operatíve sám porozumieš, môžeš vykonávať kontrolnú funkciu – to je spolu s myslením tvoja prvoradá úloha. Nemôžeš vedieť, či si s niečím spokojný, ak ani len netušíš, ako by to malo vyzerať.


Aby som ti to zhrnul:

  1. Adaptuj si podnikateľský mindset, bez toho na trhu neprežiješ
  2. Ak nepestuješ obilie a nechováš dobytok, nespoliehaj sa len na sedliacky rozum
  3. Zvoľ si cestu podnikania, ktorá vychádza z tvojej osobnosti
  4. Rozvíjaj sa všetkými smermi, ktoré môžu obohatiť tvoju firmu

Ďalšie články