Ako naprogramovať stres
Ako naprogramovať stres

Nauč sa oklamať evolúciu, podať lepší výkon a žiť šťastnejšie.

Telo nepozná dobrý a zlý stres

V skutočnosti existuje iba jeden stres - základný program, ktorý nám nainštalovala evolúcia v rámci bezpečnostného upgradu. Jeho algoritmus je pomerne jednoduchý:

  • Zmysly identifikujú nebezpečenstvo a mozog spustí sekvenciu Bojuj alebo utekaj
  • Do systému sa vylúči adrenalín.
  • Ten zrýchli tlkot srdca, zvýši krvný tlak a rozšíri dýchacie cesty.
  • Do tela zrazu pumpuje extra porcia kyslíka, takže mozog je sústredenejší a rýchlejšie reaguje. Zmysly sú zaostrené.
  • Aby si stíhal dopĺňať kyslík, zrýchli sa ti dych.
  • Telo začne spaľovať energetické zásoby.

Toto všetko sa stane prv, než si vôbec uvedomíš, čo proces spustilo. Vďaka tomu stihneš včas odskočiť z cesty prichádzajúcemu autu. 

via GIPHY


Runtime je dôležitý

Bez stresu by sme nedokázali efektívne čeliť ohrozeniu. No keď sa zdvíhaš z chodníka a auto už je v bezpečnej vzdialenosti, všetko treba vrátiť do pôvodného stavu. Alarm v mozgu stíchne, hormóny ustúpia, srdce spomalí a ty zase dýchaš normálne. 

Telo je pripravené zvládať tieto krátke akčné epizódy. Problém nastane, keď im musí čeliť dlhodobo. 

Žiaľ, stres bol naprogramovaný ešte v čase, keď naozaj každé ohrozenie mohlo skončiť smrťou a odvtedy neprešiel nijakým updatom. Preto sa spúšťa úplne rovnako, či sa k tebe blíži tiger, auto, deadline projektu alebo prvé rande.

Tvoj vnútorný alarm tak môže zvoniť bez prestávky niekoľko dní, týždňov aj mesiacov. Vtedy hovoríme o chronickom strese a ten môže mať vážne zdravotné následky. 

Našťastie, ako skúsený developer môžeš spraviť to, čo evolúcia nezvládla – naprogramovať stres nanovo.


Prepni medzi hrozbou a motiváciou 

Fyzické prejavy stresu sú naozaj rovnaké. Rozdiel medzi tým, čo nájdeme označené ako zlý distress a dobrý eustress, je na psychickej úrovni.

Ak podnet, ktorý spustil program, vnímaš ako hrozbu, dostaví sa frustrácia, úzkosť a celková demotivácia. To vedie k zníženiu výkonu, čo ťa frustruje ešte viac. Ocitneš sa na šikmej ploche.

Situáciu si ale môžeš vyhodnotiť ako výzvu a vtedy využiješ zostrené zmysly, aby si naopak podal omnoho lepší výkon. Práca ťa bude baviť, dosiahneš lepšie alebo skoršie výsledky a to ťa poteší dvojnásobne. Dosiahneš flow – optimálny stav mysle, kedy si maximálne zameraný na riešenie problému a nič ťa nezastaví.

Stres treba preto vnímať ako open source. Keď sa nabudúce bude spúšťať, skús sa na situáciu pozerať ako na výzvu:

  • Akceptuj to, čo nemôžeš zmeniť.
  • Zameraj sa na prostriedky, ktoré máš k dispozícii.
  • Rozdeľ si problém na čiastkové ciele a začni ich riešiť po jednom.
  • Skús nájsť akékoľvek benefity, ktoré ti situácia môžeš priniesť.

S týmto prístupom môžeš hrozbu zmeniť na výzvu, oklamať evolúciu, podať lepší výkon a žiť šťastnejšie. To znie ako dobrý deal, čo povieš?

Najčítanejšie blogy

Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Koľko si pýtať pri dohadovaní pláce, ako si to odôvodniť a na čo nezabudnúť myslieť.

Roman Varga
pred 2 dňami
11 tipov na boj s prokrastináciou

11 tipov na boj s prokrastináciou

Zopár malých hackov, ktoré ti pomôžu s tvojím veľkým problémom.

ariva
pred 2 dňami
Prepoistiť sa do inej zdravotnej poisťovne sa dá do 30. septembra. Stojí to za to?

Prepoistiť sa do inej zdravotnej poisťovne sa dá do 30. septembra. Stojí to za to?

Komu sa oplatí zmeniť zdravotnú poisťovňu a čo si pri tom všímať.

ariva
pred týždňom