Ako legálne zaúčtovať každodenné výdavky ajťákov
Ako legálne zaúčtovať každodenné výdavky ajťákov

Vaše účtovníctvo bude oddnes jednoduchšie.

Práca na kontrakt vás vie v mnohom oslobodiť. Len nedávno sme písali, ako viete vďaka práci na živnosť či SRO získať omnoho vyššiu hypotéku.

Samozrejme prináša aj nové povinnosti a strážiť si náklady je jedna z najdôležitejších. Dnes vám poradíme, ako ich môžete nájsť v bežných každodenných výdavkoch.


Disclaimer: V tomto návode sme viaceré účtovné pojmy zjednodušili pre ľahšie vysvetlenie. Užívajte ho s rozumom.


Kedy vôbec treba riešiť náklady

Zo zamestnania na kontrakt ste prešli zrejme preto, aby ste mali za rovnakú prácu viac peňazí. A skutočne, zarobiť môžete pokojne dvojnásobok, ak si ustrážite výšku nákladov.

Najjednoduchšie to má živnostník, ktorý si uznáva tzv. paušálne výdavky. To znamená, že iba prehlásite 60 % vašich príjmov za výdavky a nemusíte doložiť jediný blok. Reálne náklady, bloky či faktúry začnete riešiť až vtedy, ak nastane jeden z troch scenárov:

  1. Zákon paušálne výdavky obmedzuje na najviac 20 000 €. Ak teda ročne zarobíte viac ako 33 333 € začnú byť paušálne výdavky stále menej výhodné. 
  2. Ďalšia komplikácia príde, ak presiahnete príjem 49 790 € a stanete sa povinným platcom DPH – to vám časom zabráni uplatniť si paušálne výdavky.
  3. Pri živnosti sú tiež strašiakom odvody, ktoré sa vedia vyšplhať na tisícky eur ročne a mnohí kontraktori si preto založia SROčku.


Kde teda nájdeme reálne náklady

Zákon hovorí, že oprávneným nákladom firmy je všetko, čo vám pomáha udržať a zvýšiť príjmy alebo dosiahnuť zisk. Preto sme vybrali najväčšie výdavky, s ktorými sa stretávate v každodennom živote a súčasne vám pomáhajú v podnikaní. 


Bývanie

V IT bol home office bežnejší ako v iných odvetviach, no aj nám pomohol COVID spraviť zo vzdialenej práce bežnú vec. Domácnosti preto stále častejšie slúžia aj ako kancelárie. Bolo by spravodlivé, keby sme si ich mohli dať do účtovníctva firmy, nie?

Ak bývate vo vlastnom, musíme vás sklamať. Bude to problém. Sami sebe totiž nemôžete nič prenajať. Priestor by ste mohli napísať priamo na firmu, no musel by byť skolaudovaný ako nebytový a zákon vám aj tak dovolí uplatniť si len 1/40 jeho hodnoty ročne. 

Navyše v ňom stále bývate, takže si môžete zaúčtovať len tú kancelársku časť – napríklad 20 % plochy bytu v hodnote 200 000 vytvorí náklad 1 000 € plus energie.

Priveľa problémov a malý výsledok.



Jednoduchšie je to určite v prípade nájmu.

Stačí, aby ste s majiteľom priestoru mali spravené dve zmluvy – jednu na osobné účely a druhú na firemné. Druhá zmluva je tak jasným podkladom pre daňový náklad vo výške, ktorá zodpovedá využívanej ploche bytu.

Ak využívate na firemné účely celý byt, napríklad garzónku, alebo ste v kancelárii viacerí, môže byť oprávneným nákladom aj celý nájom.

Na podnikanie tiež využívate kopec kancelárskeho vybavenia. Notebooky, monitory a prípadne aj televízor, na ktorý si potrebujete svoju prácu zobrazovať. Ďalej slúchadlá, telefón, paušál či smart hodinky. 

Ak programujete aplikácie pre určitý typ zariadení, povedzme na hraciu konzolu, môžete si dať do účtovníctva aj ich nákup. Do kancelárie tiež určite potrebujete stôl, stoličku, tlačiareň, sedačku či kávovar.


Jedlo

Náklady na stravu sú pre živnostníka vyriešené pomerne ľahko - môžete si nakúpiť stravné lístky alebo gastro kartu. Maximálna hodnota je 5,10 € za každý odpracovaný deň. Po odrátaní nedieľ a iných sviatkov to vychádza okolo 290 dní v roku, teda necelých 1500 € chutných nákladov. 

SRO vám môže stravu preplácať jedine v prípade, ak sa u seba zamestnáte.

Ak pozvete svojich klientov na večeru, pre daňový úrad sú to výdavky na reprezentáciu, ktoré nefungujú ako daňový náklad. Rovnako je to aj pri pohostení klientov v rámci firemnej akcie. 

Výnimka je napríklad školenie, na ktoré ste nakúpili pohostenie, aby ste ho následne v cene školenia „predali“ ďalej. 

via GIPHY

Auto

Významný firemný náklad je používanie auta. Máte na výber dve možnosti: buď využívate súkromné auto na firemné účely alebo auto priamo kúpite do firmy. 

Ak jazdíte v práci na súkromnom aute, každú jazdu si budete viesť v Knihe jázd. Môžete si tak zaúčtovať sumu 0,193 € za každý prejdený kilometer. Je to fixná sadzba určená úradmi, ktorá má vyvážiť opotrebenie auta. 

Samozrejme, oprávnený náklad je aj tankovanie podľa reálne doložených blokov alebo podľa priemernej sadzby za liter, ktorú každý mesiac vypočítava štatistický úrad. Palivo si môžete zaúčtovať podľa vzorca = celkový nájazd x priemerná spotreba v techničáku x 1,2.

Ak Knihu jázd nemáte, môžete si uznať len 50 % hodnoty blokov z tankovania.

Keby ste auto mali v majetku firmy, do nákladov sa zapíše každý rok ¼ jeho kúpnej ceny a tiež všetky ostatné potrebné výdavky – servisy, pneumatiky či diaľničná známka. Nepočítate si nijakú sumu za prejazdené kilometre, ale stále si môžete účtovať návštevy pumpy. 

Ak máte Knihu jázd, palivo si pripíšete v plnej výške, bez nej vo výške 80 %. Spotreba musí tiež sedieť s technickým preukazom a samozrejme aj s počtom najazdených kilometrov. 

Auto, ktoré patrí firme, by ste nemali využívať na súkromné účely, inak by ste si museli uplatniť len 80 % týchto výdajov.

V oboch prípadoch si dajte pozor, aby nájazd auta súhlasil s údajmi, ktoré sa dostávajú pravidelne do systému napríklad pri návšteve servisu či STK. Inak sa vám to môže vypomstiť, keby ste sa dali na politiku.

TL;DR: čím drahšie auto, tým lepšie je mať ho v majetku firmy. Čím viac jazdíte, tým lepšie je mať ho v súkromnom majetku. Matematika je už na vás.


via GIPHY


Služobná cesta

Idete navštíviť klienta, obzrieť si výstavu, vypočuť odbornú konferenciu či vzdelávať sa na školení? Firma vás nenechá v štichu. 

Odložte si všetky bloky z taxíka, autobusu, vlaku, lode či lietadla – ak ste ich potrebovali využiť na dosiahnutie účelu pracovnej cesty. Tiež si zaúčtujte náhradu stravovania, ktorú určuje zákon. Pri celodennej služobke na Slovensku je stravné v hodnote 11,60 €, ale vedľa v Česku môžete prejesť približne 22 €, v Poľsku 37 €, v Maďarsku 39 € a v Rakúsku 45 €.

K tomu všetkému ešte pribudnú aj výdavky na ubytovanie. 

Oblečenie

Toto je výdavok, ktorý sa ajťákom vážne nepodarí dať do nákladov. Pochopiteľne nebudete programovať nahí, ale oblečenie vám nijako nepomáha zvyšovať zisk firmy. 

Problém s týmto majú napríklad aj právnici, ktorých by bez obleku asi málokto bral vážne, ale automechanik by si montérky dal do účtovníctva raz-dva.



Tip na záver

Napokon malý tip od nášho účtovníka: ak si budete chcieť zaúčtovať, povedzme, nákup telefónu od vašich rodičov, cena musí zodpovedať jeho skutočnej trhovej hodnote. Po výzve od úradu by ste museli doložiť tri podobné cenové ponuky, aby ste jeho cenu obhájili. 

Volá sa to transferové ohodnotenie a musíte ho počítať, ak na druhej strane nákupu stojí tzv. spriaznená osoba firmy - vaši najbližší príbuzní. Nechceme živiť stereotypy, ale taká svokra sa podľa daňového úradu v tomto okruhu nenachádza.

 

Napokon pri každom výdavku platí, že ho musíte vedieť obhájiť. Ak ho naozaj potrebujete pri výkone práce, bojujte zaň. 

Ďalšie články