Tento syndróm máme naprogramovaný v mozgu
Tento syndróm máme naprogramovaný v mozgu

Internet je skvelý, pretože máme možnosť vedieť všetko o všetkom a kedykoľvek. Jeho obrovská nevýhoda je však v tom, že máme možnosť vedieť všetko o všetkom a kedykoľvek. Vážne.

Na FOMO trpíme všetci

Skratka sa do slovníkov dostala už v roku 2013 a znamená fear of missing out – pocit úzkosti z toho, že niekde sa odohráva niečo zaujímavé a my nie sme toho súčasťou. Pôvodne sa to týkalo najmä tínedžerov, ktorí z domu sledovali zábavné Snapy svojich kamarátov a známych.

Dnes je už zrejmé, že tento fenomén má omnoho širší význam. Predstavte si, koľko odolávate, keď vám pípne notifikácia. Alebo ako dlho vydržíte plne sústredení na prácu bez toho, aby ste sa pozreli na telefón. Čo je prvá vec, ktorú spravíte po zobudení, a tiež posledná pred spaním? 

Aj štúdie naznačujú, že toto správanie nesúvisí s vekom. Na FOMO jednoducho trpíme všetci. A nemôže za to internet, smartfóny ani notifikácie. Máme ho zakorenený v sebe. 

Je prirodzené, že potrebujeme dáta. Pomáhajú nám rozumieť svetu, robiť správne rozhodnutia a uspokojiť zvedavosť. Problém nastal v tom, že pribúdajú príliš rýchlo. Keď chceme byť up-to-date, musíme ich sledovať v podstate nepretržite. Čítame články, počúvame podcasty, sledujeme videá a lustrujeme feedy. 

Chceme zlúčiť nekonečný tok informácií a snahu mať o všetkom prehľad. To nevyhnutne vedie k zlyhaniu a nepríjemný pocit, že nám niečo uniká, sa tak iba znásobí. Ocitáme sa v začarovanom kruhu. 

Výprave za novými poznatkami podriadime všetko ostatné a táto úzkosť zhoršuje naše sústredenie v práci, spánok aj voľný čas. 

Prepnite sa na úsporný režim

Scrollovanie feedov je náš únik z nepríjemných alebo nudných situácií a tiež veľmi silný zvyk. Prekonať ho nebude ľahké, no dá sa to zvládnuť v štyroch krokoch: 

  1. Uvedomenie. Prijmite myšlienku, že všetko sa nedá vedieť. A hoci to znie romanticky, púšťať sa do boja s veternými mlynmi je strata času.
  2. Zmierenie. Nevzdali ste sa, iba ste spravili logický krok. Je v poriadku, ak vám niečo unikne. 
  3. Nové obzory. Našťastie rozumiete tomu, že algoritmy majú pre každého človeka pripravený takmer unikátny súbor obsahu. Preto nám dávajú priestor zdieľať naše poznatky s kolegami, priateľmi a rodinou. Diskutujte o nich offline. 
  4. Úsporný režim. To nás privádza k finálnemu riešeniu – nechajte na chvíľu obrazovky vydýchnuť. A nezabudnite si stíšiť notifikácie. Štúdie ukazujú, že práve tie sú najväčším nepriateľom digitálnej dovolenky


Dajte nám vedieť na Facebooku, ako vám to ide.


Najčítanejšie blogy

Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Ako si v práci vyjednať vyšší plat? Rady pre ajťákov

Koľko si pýtať pri dohadovaní pláce, ako si to odôvodniť a na čo nezabudnúť myslieť.

Roman Varga
pred 2 dňami
11 tipov na boj s prokrastináciou

11 tipov na boj s prokrastináciou

Zopár malých hackov, ktoré ti pomôžu s tvojím veľkým problémom.

ariva
pred 2 dňami
Prepoistiť sa do inej zdravotnej poisťovne sa dá do 30. septembra. Stojí to za to?

Prepoistiť sa do inej zdravotnej poisťovne sa dá do 30. septembra. Stojí to za to?

Komu sa oplatí zmeniť zdravotnú poisťovňu a čo si pri tom všímať.

ariva
pred týždňom